Provozovatel


Rescueinfo z. s.
Arnošta z Pardubic 2610 Pardubice
Tel: 603 981 272
IČ: 269 91 764
www.rescueinfo.org info@rescueinfo.org

Stalo se na Pardubicku

Tip pro vaši bezpečnost: univerzální výkonná powerbanka nejen pro případ BLACKOUTu.
Pardubice za dobu jejich existence zasáhlo mnoho nejrůznějších mimořádných událostí, které zásadním způsobem ovlivnily život ve městě. Na tomto místě Vám přinášíme přehled vybraných událostí od začátku 19. století až do současnosti.

Požáry

26.3.1835 zničil rozsáhlý požár všechny domy na jižní straně pardubické třídy Míru od dnešní provozovny McDONALD's až po Jindřišskou ulici. Přenesl se sem ze stájí hotelu Veselka, kde byl oheň úmyslně založen. Palič svůj čin předem písemně ohlásil, přesto se požáru nepodařilo zabránit. 18.10.1846 vznikl na pardubických Ležánkách v jednom stavení oheň, který se díky svěžímu říjnovému větříku a nedokonalosti požární techniky záhy rozšířil na dalších 10 stavení. 17.10.1900 zachvátil ničivý požár pardubický Akciový pivovar. 11.8.1911 ve 3 hodiny ráno shořely na býv. vojenském cvičišti na Skřivánku (na dnešní Dukle) hangáry aviatiků Ing. Jana Kašpara a Evžena Čiháka. Požár byl úmyslně založen. Kašparovi shořel jeho slavný Blériot. 25.1.1919 zachvátil pardubickou Prokopovu továrnu na mlýnské stroje a vodní turbíny rozsáhlý požár, který tento závod v Palackého ulici z velké části zničil. 25.2.1919 vypukl o 11. hodině večer požár v nástrojárně v Prokopově továrně v Palackého ulici v Pardubicích. Škoda činila 4 mil. tehdejších Kč. 29.6.1919 vypukl požár ve FANTOVĚ továrně (dnes PARAMO). Zachvátil budovu nové továrny na parafín, tzv. baseny, a zničil celé vnitřní zařízení. Během ohně došlo k několika výbuchům amoniaku a parafínu. 27.6.1930 postihla katastrofa pardubický lihovar, stojící proti nádraží ČSD. Blesk, který udeřil do plné nádrže s lihem, způsobil požár, při kterém byly zničeny zásoby lihu v množství asi 8.000 hl, hlavní skladiště, 28 nádrží, sudový park, byla poškozena jedna z obytných budov a část provozoven se strojním zařízením. 30.3.1931 vyhořelo Městské divadlo v Pardubicích. Při požáru shořela bohužel i hlavní malovaná opona, výtvarné dílo malíře Františka Urbana. 22.5.1932 v 5.30 hod. zpozoroval městský strážník kouř, valící se ze střechy kostela sv. Bartoloměje. Hasičský sbor Pardubice a vojáci 8. jezdeckého pluku pomocí dvou stříkaček po dvou hodinách požár zlikvidovali. Požár vznikl pravděpodobně poruchou na elektrickém zařízení na zvonění v sobotu večer. 27.4.1957 došlo v Továrnách mlýnských strojů (TMS) v Pardubicích z neopatrnosti k požáru, při kterém byly zničeny zásoby a výrobní zařízení v hodnotě 14 mil. tehdejších Kčs. 26.7.1994 došlo kolem půl osmé ráno k rozsáhlému požáru v pardubické rafinerii minerálních olejů PARAMO. Vzniklá škoda se odhaduje na 10 mil. Kč. Při požáru nebyl na štěstí nikdo zraněn. 27.7.1995 došlo v závodě EXPLOSIA v Semtíně k zahoření odpadu z výroby bezdýmového prachu, při němž došlo k popálení čtyř zaměstnanců. Dva byli hospitalizováni v pardubické nemocnici a dva museli být vrtulníkem dopraveni na kliniku popálenin Fakultní nemocnice v Praze na Vinohradech. 14.6.2000 zachvátil krátce po 21. hodině požár pardubické obchodní centrum BAUMAX. Požárem vznikla škoda kolem 5 mil. Kč. 1.5.2005 v pardubické rafinerii Paramo nad ránem explodovala nádrž s přibližně sto tunami asfaltu. Následný požár tři hodiny likvidovalo několik profesionálních jednotek včetně hasičů z Hradce Králové. Nikdo nebyl zraněn. 21.12.2007 zachvátil areál bývalé Továrny Mlýnských strojů na Palackého ulici rozsáhlý požár. Šlo přitom již o druhý požár tohoto areálu v jednom týdnu. 24.6.2008 vypukl požár v objektu bývalé mlékárny v Černé za Bory. V objektu, který je v demolici, začal hořet polystyren. V samotném objektu nedošlo k větším materiálním škodám, žár a hustý dým ale škodil jinde. Ve vedlejším skladovacím objektu, který sloužil jako sklad počítačových dílů, způsobil škody za zhruba 100 milionů Kč.

Dopravní nehody

28.11.1908 došlo k první havárii na poštovní autobusové lince z Bohdanče do Pardubic. U vozu praskla u Semtína přední osa a autobus se zřítil z hráze. Bylo zraněno několik osob. 25.12.1909 došlo ve stanici Uhersko na železniční trati mezi Pardubicemi a Chocní k velkému železničnímu neštěstí, když do zde stojícího nákladního vlaku narazil v plné jízdě rychlík od Pardubic. Následky vánoční božíhodové tragedie byly kruté - 13 mrtvých a 22 těžce raněných. 31.3.1935 došlo v železniční stanici Kostěnice k vykolejení rychlíku ve stokilometrové rychlosti. Při nehodě byl usmrcen topič parní lokomotivy, přes dvacet osob bylo zraněno. 14.11.1960 došlo v železniční stanici Stéblová u Pardubic k tragické srážce dvou vlaků, při které zahynulo 117 osob a 110 bylo zraněno. 12.8.1994 mířili hasiči s těžkým zásahovým vozidlem k požáru rodinného domu v Lohenicích. V zatáčce na mokré vozovce v Rybitví se vůz dostal do smyku a převrátil se na bok. Na místě tragicky zahynuli dva příslušníci Hasičského záchranného sboru Pardubice a dva hasiči utrpěli těžká zranění. 6.7.1995 došlo k tragické nehodě turistického zájezdu MODELÁRNY Nemošice. Autobus výpravy sjel u obce Kolárovice na Slovensku ze silnice a narazil do protisvahu. Na místě nehody zůstalo 13 mrtvých, jeden cestující zemřel při převozu do nemocnice, dva další podlehli zranění v nemocnici. Sedmnáctá oběť zemřela po převozu do pardubické nemocnice. 30.9.2004 došlo na výpadovce z Pardubic do Lázní Bohdaneč k čelní srážce trolejbusu městské hromadné dopravy s nákladním vozidlem, která si vyžádala 19 zraněných. 9.8.2005 srazil řidič pod vlivem alkoholu několik chodců na přechodu u Tesca. Při nehodě došlo k jednomu smrtelnému a čtyřem těžkým zraněním.

Válečné události

25.10.1942 v 00,20 hod. přiletěl nad Pardubice z východního směru spojenecký čtyřmotorový bombardér. Provedl nad městem okruh, přeletěl pak území města přes nádraží a hloubkovým letem z výšky asi 100 - 150 m napadl letiště tříštivými pumami. Tři dopadly na rolovací plochu a poškodily tam odstavené letadlo. Při dalším obletu napadl bombardér letiště znovu a svrhl další tři bomby. 5.12.1942 zorganizovali nacisté první transport židů z Pardubic do Terezína. Druhý následoval 9.12.1942. Celkem bylo odsunuto 1.256 židů, z nichž přežilo pouze 90. 22.7.1944 zažily Pardubice ve II. světové válce první letecký nálet (noční) na město. Hlavní cíl, rafinerie minerálních olejů firmy FANTO, nebyl zasažen a bomby dopadly převážně na východní část města. Zahynulo 43 osob, zničeno bylo 27 obytných domů a dalších 87 poškozeno. 24.8.1944 podnikli spojenci druhý nálet na Pardubice. Tentokrát to byl nálet denní, v poledne. Provedla jej americká 15. letecká armáda dvěma silnými svazy Liberátorů a "létajících pevností" se stíhacím doprovodem (268 bombardérů a 196 stíhaček). Oba hlavní cíle - rafinerie minerálních olejů FANTO a letiště - byly těžce poškozeny. Při náletu byla zničena střední část a zasklené kryté nástupiště starého pardubické nádraží a pardubický cukrovar. Při náletu zahynulo 188 obyvatel. 28.12.1944 podniklo spojenecké letectvo třetí a poslední nálet na Pardubice ve II. světové válce. Toho dne krátce po poledni shodilo třiapadesát Liberátorů 15. letecké armády USA se stíhacím doprovodem během necelých 5 minut téměř 500 leteckých bomb na tehdejší FANTOVY ZÁVODY (dnešní PARAMO). Továrna byla náletem zcela vyřazena z provozu. Při náletu však bylo, i když v menší míře než při dvou náletech předchozích, zasaženo i několik obytných domů.

Přírodní události

13.7.1804 protrhla v Pardubicích rozvodněná Chrudimka hráze, zaplavila město a v jeho okolí zničila veškerou úrodu, takže v Pardubicích nastal veliký hlad, hlavně v následujícím roce 1805. 18.12.1833 postihla Pardubice a okolí mohutná vichřice, kterou vyvrcholilo deset dní trvající větrné počasí. Vichr strhal mnoho střech, pobořil některá stavení a v panských lesích vyvrátil téměř 25 tisíc stromů. Město současně čelilo velké povodni, která trvala až do konce ledna 1834. 19.2.1840 se snesla nad Pardubicemi prudká vichřice, která kromě jiných velkých škod srazila věže na radnici a na kostele sv. Bartoloměje. 21.6.1883 stoupla po protržení hráze rybníka Krejcaru u Kameniček na Vysočině voda v Chrudimce o několik metrů a v neregulovaném řečišti hnala své kalné vody divokým proudem. Na pravém břehu Chrudimky v Pardubicích se lidé shromažďovali na nejvyšším místě na Vystrkově, jímž byla tehdy Procházkova hospoda, a zde hledali útočiště před dravou vodou. Voda naštěstí druhý den začala opadávat, takže si zátopa nevyžádala oběti na lidských životech, ale hmotných škod bylo napácháno mnoho. 8.3.1891 se rozvodnila tehdy ještě neregulovaná řeka Loučná a zaplavila Dašice až na náměstí a okolí tak, že voda tvořila jedno jediné jezero od Platěnic až po Sezemice. 23.5.1908 přihnala se od západu silná bouře a průtrž mračen. Velká voda v Chrudimce strhla splav v Pekle a ohrozila most i mlýn Peklo. Voda dostoupila výšky 60 cm pod vrchní části mostu, rozlila se z břehů, strhala terasy u pískovek podél Chrudimky U Střelnice a způsobila velké škody na kulturách v blízkosti řeky. 18.4.1928 v 9.15 hodin bylo pocítěno slabé zemětřesení. V lukavické myslivně bylo slyšet temné dunění z jižní strany. Tento úkaz v menším měřítku se opakoval znovu po 5 minutách. Druhý den v poledne hlásil rozhlas o katastrofálním zemětřesení v Plovdivě ve stejnou dobu. 4.7.1929 odpoledne se přehnala přes Pardubice větrná smršť. Vyvrátila mnoho stromů a poškodila hodně střech. Na Zelené bráně se trochu ohnula jedna z malých věžiček (jižní strana). Na kostele Zvěstování Panny Marie se také ohnula věž. Nejvíce byl postižen kostel sv. Bartoloměje. Vítr ulomil u hřebenu střechy věž a s poškozením kraje střechy a zděných sloupků ve štítě ji "položil" na zem před domy "V Rochu" směrem ke zvonici. 13.3.1981 se rozvodnilo Labe tak, že v Pardubicích zaplavilo komunikace na sídlišti Závodu míru. 11.4.1997 natropila prudká vichřice nad Pardubicemi řadu škod - vyvracela stromy, strhávala střechy a u Svítkova dokonce zastavila dopravu na železnici. 9.7.1997 kulminovala v Pardubicích záplavová vlna na Labi. 18.1.2007 se ani Pardubicím nevyhnul orkán Kyrill, kteý zde napáchal značné škody. 1.3.2008 zasáhla Pardubice větrná smršť Emma.

Průmyslové havárie

26.4.1929 došlo v továrně na látky výbušné EXPLOSIA Semtín k výbuchu, při němž zahynuli 2 dělnici. Za tři dny nato, 29. dubna 1929, došlo k dalšímu výbuchu, který si vyžádal život dalších pěti zaměstnanců. 10.4.1937 došlo v 10.03 hod. v semtínské EXPLOSII k výbuchu, který si vyžádal 4 mrtvé a 18 raněných. 10.1.1938 došlo v továrně na výbušniny v Semtíně při míšení methalitu k výbuchu, který bylo slyšet až v Pardubicích a při kterém zahynuli čtyři dělníci. V roce 1974 došlo k úniku Fosgenu v chemickém závodě, 80 osob bylo zraněno. V roce 1984 došlo v chemické továrně Synthesia k výbuchu střelného prachu, který způsobil smrt pěti zaměstnanců, na dvě stě těžkých řezných zranění a tisíce vybitých oken, dokonce až ve dvacet kilometrů vzdáleném Hradci Králové. 26.6.1995 došlo v pardubické Synthesii při přesívání černého prachu na výrobně L-23 k havárii, spojené s výbuchem a požárem, při které byl smrtelně zraněn jeden pracovník, který při převozu do nemocnice zemřel. 18.3.2004 z chemičky Synthesia unikla do ovzduší směs nitrózních plynů. Načervenalý oblak ohrožoval okolní vesnice. 1.5.2005 v rafinerii Paramo nad ránem explodovala nádrž s přibližně sto tunami asfaltu. Následný požár tři hodiny likvidovalo několik profesionálních jednotek včetně hasičů z Hradce Králové. Nikdo nebyl zraněn. 4.9.2005 došlo v pardubické chemičce k úniku kyseliny dusičné ze zásobníku objektu E 11. Hasičům byla událost nahlášena až po dvou hodinách. Oznamovatelem nebyla ale chemička nýbrž obyvatelé a policisté, kteří viděli žlutý mrak nad areálem závodu. Výše uvedené informace pocházejí z knihy M. Klimpla - Co se kdy na Pardubicku šustlo, z internetu a svědectví obyvatel. Tento seznam není a ani nemůže být úplný. U některých událostí navíc mohlo dojít ke zkreslení.

Přidání události

V případě, že v seznamu chybí nějaká událost, využijte prosím následující formulář. Děkujeme.

Reklama
Nejlevnější povinné ručení

Datum události:
Událost:
Opište prosím následující text:
Opište prosím následující text:
Share

Přidat komentář

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

  

  

Nechte následující pole tak, jak jsou, prosím: