Provozovatel


Rescueinfo z. s.
Arnošta z Pardubic 2610 Pardubice
Tel: 603 981 272
IČ: 269 91 764
www.rescueinfo.org info@rescueinfo.org

Polytrauma

Tip pro vaši bezpečnost: univerzální výkonné powerbanky nejen pro případ BLACKOUTu.

Prověření traumatologických plánů Zdravotnické záchranné služby Pardubického kraje a Pardubické krajské nemocnice a.s. bylo účelem taktického cvičení POLYTRAUMA 2008, které dnes probíhalo v Pardubicích. Krátce před desátou hodinou došlo na pardubickém letišti k havárii dopravního letadla s devadesáti lidmi na palubě. Ihned po té na místo havárie vyjíždí první vozidla vojenských letištních hasičů. Situace je velmi vážná a velitel zásahu si proto po rychlém vyhodnocení situace žádá pomoc dalších jednotek.
Zatímco letištní hasiči likvidují požár trosek a jejich krajští kolegové připravují velkokapacitní nafukovací stan v prostoru obvaziště, na seřadišti složek IZS se připravují vozidla záchranné služby. Své přesně vymezené místo v bezpečné vzdálenosti mají také vrtulníky letecké záchranné služby, které se na místo slétají.

Teprve až po uhašení trosek začíná vyprošťování zraněných, které představují studenti zdravotnické školy. Každý pasažér je rychle vyšetřen a označen visačkou pro hromadná neštěstí, kdy různé barvy odlišují závažnost stavu. Práce s nimi je mimo jiné dalším cílem cvičení – v praxi je totiž pardubická záchranka naštěstí ještě nemusela nikdy použít. Zároveň šlo také o první cvičení, při němž pardubická záchranná služba vyzkoušela činnost nového operačního střediska, které řídí činnost na území celého kraje. Po vyproštění všech zraněných přišli na řadu kynologové a jejich čtyřnozí svěřenci, kteří pomáhali dopátrat případné další oběti.

Cvičení neprobíhalo jen na letišti, ale také v pardubické nemocnici, kam byli jednotliví zranění převáženi. Kromě sanitních vozidel zajišťovaly transport také dva vtulníky. V této části cvičení byl cíl neméně důležitý – vyzkoušet si možnosti příjmu velkého množství zraněných během krátké doby.

Na závěr celého cvičení byla připravena tisková konference, na níž zástupci jednotlivých organizací zhodnotili cvičení ze svého pohledu. Průběh cvičení sledoval i ministr zdravotnictví Tomáš Julínek, který ocenil zodpovědnost Pardubického kraje a zrealizování tohoto cvičení.
Jak se shodli všichni zúčastnění, splnilo cvičení své cíle a lze ho hodnotit jako úspěšné, přestože se v jeho průběhu vyskytlo několik problémů. Ty budou nyní vyhodnoceny a výstupy cvičení poslouží k aktualizaci traumatologických plánů.
O tom, že toto cvičení není jen zbytečným hraním si na vojáky, ale přípravou na skutečně možnou událost, svědčí i nedávné železniční neštěstí ve Studénce, při kterém byly zde procvičované postupy využity.

[nggallery id=5]

Reklama
Nejlevnější povinné ručení

Share

14 komentářů Polytrauma

  • gabcula

    Dobrý den,
    když čtu některé příspěvky (komentáře) na netu k taktickým cvičením, musím se pousmát jak někteří píší co je to za letadlo, že to je jen divadlo atd. Je to přece jen cvičení jak v takových situacích postupovat. Já osobně smekám před HASIČI, ti opravdu musí dělat vše, ať to je jen při cvičeních nebo při opravdových nehodách. Samozřejmě že někteří na ostatních diskusích píší, že je to zbytečné vyhazování peněz, ale můj osobní názor je takový, že když se dotyčnému něco stane tak bude rád, že ho z auta vystříhají hasiči a do nemocnice dopraví záchranka.

    Jen by to možná chtělo více fotek.

    🙂

  • Devil

    Pánové, nechápejte to špatně. Pouze jsem se snažil trochu obeznámit a i odpovědět na otázku o dobře fungující dopravě. Nic jsem nesoudil.
    Je mi také celkem jasné, že osoba neznalá problematiky složek IZS si po mém příspěvku bude zřejmě říkat “ ….tak proč to tedy dělají, když už je všechno do puntíku připraveno?“. Ale to už je o informační kampani. Momentálně bych časem očekával ucelené vyhodnocení pro veřejnost. Kdo a proč toto cvičení připravil, co od toho očekávám a jaké ponaučení si z průběhu odnáším (a dovětek), abych jako služba veřejnosti mohl dobře fungovat.

    • Naopak jsem za komentář rád. Pokud jste řidič ZZS (z příspěvku mi to tak vyznívá), tak budu jen rád, pokud se o nějakém problému zmíníte. Já jsem si z pohledu člověka, který cvičení sledoval, žádného problému nevšiml, což samozřejmě neznamená, že se žádný neobjevil. Pouze zůstal pro nás skryt.
      Jestli se objeví vyhodnocení pro veřejnost netuším, ale předpokládám, že se určitě objeví na příští bezpečnostní radě kraje a právě výpis z ní je přístupný veřejnosti. Necháme se překvapit.

      • Devil

        Pokud není možnost se podívat „pod pokličku“, například v podobě odposlechu radiostanic všech složek, asi není pro klasického diváka v jeho silách rozpoznat chybu nebo nedostatek v takto dobře připraveném „představení“. Ovšem „šťouravý“ divák se třeba zeptá „opravdu má letiště tolik letištních hasičů? Ale to nic, počkáme si.

        • Pravda, ale v tom konkrétním případě by se šťouravý divák nejspíše dozvěděl, že místo Čáslavských hasičů a hasičů ze Kbel by přijelo podstatně více vozidel HZS kraje, který se cvičení účastnil jen okrajově.

          Když už jsme u té dopravy, třeba to tu čte někdo ze zaměstnanců nemocnice. V jejím areálu byly do země zatlučeny cedule, které určovaly směr příjezdu a odjezdu sanitek. Docela by mě zajímalo, jestli tyto cedule jsou pro tyto případy připraveny, nebo byly zhotoveny až pro potřeby cvičení.

  • Devil

    Jen upřesnění pro diskutéry. Toto cvičení bylo taktické. V podstatě bylo vše do puntíku připraveno předem. Od typu a množství zranění, rozestavění jednotek IZS, rozdělení konkrétních činností, až po dojezdové a převozové trasy, zajištěné policií ČR. Jednoduše řečeno „divadelní představení“ pod širým nebem.

    • Hasič

      Tohle může říct jen člověk, který neví o co jde. jak by se asi dalo udělat takové cvičení, aby o něm do poslední chvíle nikdo nevěděl?

      • Devil

        Zřejmě máte na mysli cvičení prověřovací. Tam jsou, podle mne, dva velké problémy – peníze společně s utajením a nechuť vrcholného managementu složek IZS z důvodů ukázky skutečného obrazu jednotlivých složek na poli operačního, organizačního, taktického i strategického řízení.
        Myslím si, že podobné, ale prověřovací cvičení lze připravit.

    • Ano, ale proto se přece taktická cvičení dělají. Ne, aby se zkoušelo, jak rychle IZS zareaguje, pokud nic nečeká, ale aby se prověřily předem stanovené postupy. Myslím, že v každém případě, pokud se něco stane, tak je lepší pak dělat něco, co už člověk zkoušel, třeba právě při taktickém cvičení.
      Jak jistě sám víte, tak v průběhu taktického cvičení se obvykle přijde na plno větších nebo menších chyb, které jsou ponaučením do budoucna.
      Záchranka si vyzkoušela práci s třídícími kartami, personál nemocnice příjem zraněných, takže určitě nemyslím, že to bylo jen zbytečné divadlo.
      Problém je, pokud se pak zjištěné nedostatky ignorují, aby cvičení vypadalo co nejpovedeněji. Ale to doufám, nebude případ tohoto cvičení.
      Jinak tuším, že to byl ředitel pardubické záchranky, kdo ihned po skončení cvičení jeden z nedostatků jmenoval – spojení.
      Mimochodem, jedna poznámka. To, že se přesně naplánuje, že jeden člověk bude stát tady, druhý o dva metry dál a za ně najede auto, ještě neznamená, že tomu tak skutečně bude. Každé cvičení je pak svým způsobem improvizací…

  • Aleš

    Dobrý den, zajímalo by mě, jak to probíhalo v nemocnici. Příjezd k chirurgii je dost úzký a do toho vrtulníky. Jak to probíhalo? Děkuji.

    • Dobrý den, na to by Vám asi nejlépe odpověděli řidiči, kteří zraněné převáželi.
      Za dobu, co jsem byl v nemocnici, jsem si žádných dopravních problémů nevšiml. Vše bylo dobře promyšleno a naplánováno. Příjezd i odjezd z nemocnice řídila městská policie, po areálu nemocnice byly cedule, které ukazovaly sanitkám směr, kudy mají jet.
      S pacienty se najíždělo zadní vrátnicí, jakoby od Vinice a prázdná auta projela areálem nemocnice a vyjížděla hlavní bránou.
      Hradecký vrtulník přistál na louce těsně u heliportu, který tím zůstal volný pro vojenského Sokola, který letěl za ním.

  • Spotter

    Dobrý fotky, ale jinak trapárna. Jak můžou cvičit vystříhávání z letadla na vraku auta? Kdo tohle vymyslel?

    • Ale o vystříhávání v tomhle případě nešlo. Cílem cvičení bylo prověřit traumaplány záchranky a nemocnice, nikoliv postup při vyprošťování z konkrétního letadla.
      Berte to tak, že výstupy cvičení budou použitelné univerzálně, jak při letecké, tak silniční nebo železniční nehodě. Zkrátka všude, kde bude mnoho zraněných v jeden okamžik. To z čeho figuranty vytahují pak ztrácí na důležitosti. Také mohli postavit figuranty někde do fronty a postupně nakládat do sanitek. Výsledek by byl stejný, ale takhle to bylo zajímavější.

Přidat komentář

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

  

  

Nechte následující pole tak, jak jsou, prosím: