Provozovatel


Rescueinfo z. s.
Arnošta z Pardubic 2610 Pardubice
Tel: 603 981 272
IČ: 269 91 764
www.rescueinfo.org info@rescueinfo.org

Kam volat v nouzi? 155 versus 112

Tip pro vaši bezpečnost: univerzální výkonná powerbanka nejen pro případ BLACKOUTu.

Čas od času se v médiích rozhoří spor o to, kterou tísňovou linku je lepší v případě nouze volat. Zatímco zastánci linky 112 argumentují snadnou zapamatovatelností jediného čísla, její odpůrci poukazují na časovou prodlevu.

Mnoho lidí si z každé takové zmínky v médiích vezme jen část informací a dál tak šíří nejrůznější omyly a mýty. Setkáváme se s tím velmi často při besedách, u našeho preventivního stánku nebo prostřednictvím internetové poradny. Všechny tyto spory tak mají nakonec jediný výsledek – zmateného občana, který ve stresové situaci řeší, kam má vlastně volat.

Vítám proto dnes podepsané „Společné prohlášení Hasičského záchranného sboru ČR a Asociace zdravotnických záchranných služeb ČR“. V prohlášení tyto dvě klíčové organizace uvádějí, že respektují čtyři jednotlivá tísňová volání příslušných základních složek IZS (150, 155, 158 a 112) a preferují pro občana volání na přímou tísňovou linku. Zároveň respektují volbu občana volat na jednotlivé tísňové linky podle svého uvážení. Obě organizace se kromě toho také dohodly na vzájemné spolupráci při dalším zdokonalování a vylepšování systému tísňového volání v České republice tak, aby byl pro občana co nejpřístupnější.

Jaké číslo tedy volat?

Vždy, když se někdo zeptá, kterou linku volat, odpovídám „jakoukoliv“. Ať už občan v nouzi zavolá na kteroukoliv z těchto linek, vždy se dočká pomoci. Jediný rozdíl může být v tom, jak rychle se této pomoci dočká.

Poměrně často se setkáváme s přesvědčením, že linka 112 vede do jakéhosi záchranného centra, kde vedle sebe sedí policista s hasičem a zdravotníkem. Tak to ale není (pokud zrovna nejste v Ostravě) a jednotlivé složky mívají svá operační střediska klidně i na opačných stránách města. Pokud tedy vytočíte ze svého telefonu číslo 112, vždy se dovoláte k hasičům. Ti hovor zpracují, předají informaci formou datové věty (obdoba SMS) například zdravotníkům nebo policii a v případě potřeby jim hovor přepojí.

Druhým názorem, s nímž se setkáváme, je kvalita pomoci. Někdo je totiž přesvědčený, že po zavolání čísla 112 přijede „jakýsi záchranný systém“. Žádná taková organizace nebo vozidlo ale neexistuje a jde spíše o teoretické pojmy. Sanitka, která k vám přijede přes linku 112 je ta samá, kterou si přivoláte přes číslo 155. Jediný rozdíl je v tom, že zatímco přes 112 jde informace od vás k hasičům a následně k dispečerovi záchranné služby, přes 155 s ním budete mluvit rovnou. V obou případech je to ale pouze on, kdo k vám sanitku pošle. Pokud tedy víte, že potřebujete pomoc pouze od záchranné služby nebo policie, můžete tento krok s klidem přeskočit a volat rovnou jejich národní číslo (155 a 158). Jestliže si ale na příslušnou linku nemůžete vzpomenout, váháte, která je ta správná, nebo si nechcete pamatovat více čísel, rozhodně neuděláte chybu, když zavoláte na 112.

Reklama
Nejlevnější povinné ručení

Share

Přidat komentář

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

  

  

Nechte následující pole tak, jak jsou, prosím: