Provozovatel


Rescueinfo z. s.
Arnošta z Pardubic 2610 Pardubice
Tel: 603 981 272
IČ: 269 91 764
www.rescueinfo.org info@rescueinfo.org

„Jak se chovat při dopravní zácpě“ – stručný návod pro motoristy

Tip pro vaši bezpečnost: univerzální výkonné powerbanky nejen pro případ BLACKOUTu.

Nedílnou součástí bezpečné jízdy je již její správné naplánování. Tzn. najít si optimální trasu i čas mimo předpokládanou dopravní špičku a očekávaná místa blokád nebo jiných dopravních omezení. Vyplatí se i sledovat aktuální dopravní zpravodajství a snažit se podle něj vyhnout hustému provozu nebo aktuálním zácpám.

Pravidla pro chování v kolonách a dopravních zácpách jsou jednoduchá a vesměs všeobecně známá. Mají mnohé společného s přípravami na jakoukoliv delší cestu.
Důležité je mít dostatek paliva v nádrži, dostatek pití, případně lehké jídlo a léky pro akutní stavy. Pokud převážíte děti nezapomeňte jim vzít oblíbenou hračku nebo jinou zábavu do auta a hlavně dostatek tekutin. To samé platí pro transport domácích zvířat ve vozidlech. Interiér vozidla, které stojí v koloně, se při slunečném dnu velmi rychle rozpálí a teplota ve voze pak může nebezpečně stoupat. Prosím, myslete na to již předem.
Pokud se již ke kritickému místu bezprostředně blížíme a nemůžeme se mu vyhnout, při dojíždění kolony vždy zapneme výstražná světla, abychom na tuto situaci upozornili řidiče jedoucí za naším vozidlem. Pochopitelně tak musí učinit i řidiči dojíždějící za námi.
Již při dojíždění do místa musíme myslet dopředu, předvídat nebezpečí a zastavit na správném místě. Velká většina řidičů dělá tu chybu, že si nenechá před svým vozidlem dostatečný manipulační prostor a v případě  potřeby nemůže s vozidlem popojet a např. uvolnit místo projíždějícím vozidlům záchranářů. V časové tísni pak dochází k tzv. „dominovému efektu“, kdy musí popojíždět vozidla další a další, což pochopitelně vede ke ztrátě drahocenného času.
Jak takové správné zastavení vypadá? V případě obsazených dvou jízdních pruhů se musí oba proudy rozestoupit a ponechat volné místo mezi nimi, v případě tří jízdních pruhů musí levý a prostřední proud vozidel zajet co nejvíce vlevo, pravý jízdní proud co nejvíce vpravo (i např. do pruhu odstavného) a ponechat  tak dostatečný prostor pro průjezd zasahujících vozidel Integrovaného záchranného systému.
Při opouštění vozidla je samozřejmostí obléknout si reflexní vestu, kterou bychom měli mít ve vozidle „po ruce“ a nehledat ji pod zavazadly v úložném prostoru. V případě otevírání dveří i opuštění vozidla ve městě se vyplatí dát si zvýšený pozor i na motocykly, které se prolétají stojící kolonou.
Velkým nebezpečím a hazardem se zdravím i životy je situace, kdy řidič „ztratí nervy“ a po otočení do protisměru se pokouší dojet k nejbližšímu výjezdu z kolony. Stejně velkým riskem je i couvání nebo podjíždění kolon odstavným pruhem. Navíc se tím dříve nebo později zablokuje další možný prostor pro projíždějící sanitky nebo hasiče.
Na stojící kolony musíme být řádně připraveni, vždyť zablokovaná a neprůjezdná dálnice nebo silnice (a to i na několik hodin) není v Česku žádnou výjimkou.  Byť se to může zdát ve městě jako zbytečnost, i zde je hrubou chybou nedostatek pohonných hmot v palivové nádrži. Pokud totiž chcete v horkém počasí využít komfortu klimatizace, je většinou nutný i běžící motor.

Oddělení BESIP, Ministerstvo dopravy

Reklama
Nejlevnější povinné ručení

Share

Přidat komentář

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

  

  

Nechte následující pole tak, jak jsou, prosím: